1e werkdag - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Joyce Lurvink - WaarBenJij.nu 1e werkdag - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Joyce Lurvink - WaarBenJij.nu

1e werkdag

Blijf op de hoogte en volg Joyce

09 Augustus 2012 | Bolivia, Villa Tunari

Mijn eerste werkdag zit erop.
Ik werk de komende weken bij de apen die in quarantaine zitten. Wat super gaaf is, is dat ik nu echt in nauw contact met de apen ben. Ze lopen niet vrij rond, maar aan touwen zodat ze niet weg kunnen lopen. Ze hebben wel een grote bewegingsvrijheid dus dat is prima. Er zijn ook apen die in kooien zitten omdat ze te onvoorspelbaar zijn om ze aan de touwen te doen.
Vanmorgen mocht ik de nachtkooien opendoen en de apen aan een touw naar buiten brengen waar ze de hele dag kunnen spelen.
Ik deed 1 kooi open en had niet door dat de aap in de kooi ernaast wat agressief is. Hij pakte mijn haar en trok er heel hard aan. Je kunt dan niet zoveel doen, want als je hun hand wil pakken dan kunnen ze krabben. Gelukkig liet hij redelijk snel los, maar dat was mijn eerste ervaring met een aap die niet zo schattig was.
De apen die we aan de touwen doen die zijn bijna allemaal heel schattig. Toch moet je uit blijven kijken want als iets hen niet aanstaat dan kunnen ze een beetje agressief worden.
1 aap heet Erick :). Hij is echt ondeugend. Als je langs hem loopt met bijvoorbeeld een mand vol fruit dan springt hij van verren op de mand (die ik toen liet vallen van schrik) waardoor hij lekker een groot deel van het fruit mee kan nemen.
Aapje Roberto is echt heel erg schattig. Als je naast hem gaat zitten, dan pakt hij met zijn handjes mijn handen en dan geeft hij me een steen waarmee ik dan op een andere steen moet slaan. Of hij helpt me met klappen. Dan duwt hij mijn handen tegen elkaar en gaat hij klappen.
Er zijn nog een paar andere apen die erg lief zijn. Ze klimmen dan op je en gaan op kop hangen, zodat ze de broekzakken kunnen inspecteren. Ook vinden ze het leuk om mijn haarelastiekje uit het haar te halen of mijn riem los te maken.
Een hele ervaring vandaag dus met iedere keer apen om mee heen en op me.
Mijn kijk op de schattige aapjes is wel wat veranderd. Ik heb gemerkt dat ze toch ook echt wel onvoorspelbaar zijn en je goed moet oppassen met wat je doet. Het zijn echt bijzondere dieren.

Het eten hier is erg goed. Heerlijke vegetarische maaltijden. En het kost echt bijna niets, ook een leuke bijkomstigheid :).

´s avonds even het dorpje. Erg gezellig met de andere vrijwilligers.

Groetjes vanuit Bolivia.

  • 10 Augustus 2012 - 13:58

    Tessa En Mark:

    Hey Joyce !

    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je eerste werkdag er al weer op zit.
    Wel lange dagen hoor ...
    Erg leuk om te lezen hoe je alles ervaart. En dan ook nog een aap die Eric heet, maar goed, die had je thuis ook al..., haha...

    Geniet van de aapjes en al het andere moois in het verre Bolivia !
    We blijven je volgen, zorg goed voor jezelf...

    P.S. van te veel bananen krijg je verstopping

    Heel veel liefs uit Varsseveld van Tessa en Mark
    (met ons gaat alles goed !)

  • 10 Augustus 2012 - 20:11

    Chantal En Ronnie:

    Hé Joyce,

    Je droom is al een beetje uitgekomen, zelf apen verzorgen. Dat het moeilijk is, kan ik begrijpen, maar het was ook nog maar je eerste werkdag. Geniet van de rest van de dagen tussen de apen! Erg stoer van je!

    We blijven je volgen!

    Dikke knuffels van Karlijn en Sven,

    Groetjes van Ronnie en Chantal

  • 10 Augustus 2012 - 21:57

    Hans En Annette:

    Hoi Joyce,

    Wat een super verhalen.... fijn dat je op je bestemming bent en dat het bevalt.
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat het klikt met de andere vrijwilligers.

    Geniet van alle bijzondere momenten en tot de volgende mail!

    Lieve groetjes,
    Hans en Annette

  • 10 Augustus 2012 - 22:05

    Bennie En Agnes Lurvink:

    Hallo Joyce.

    Fijn dat je na een lange reis goed bent aangekomen. knap van jou.

    je kunt het spaanse woordenboekje dus goed gebruiken.


    Aapje Roberto is een leuk aapje zo te lezen., en ook toevallig dat die andere Erick heet.
    Fijn dat je het gezellig hebt met die andere vrijwilligers.
    Wij wensen je een hele mooie tijd toe. geniet ervan.

    Veel liefs van Pa en Ma.





  • 12 Augustus 2012 - 14:09

    Marije:

    Hoi Joyce,

    Fijn te horen dat je goed bent overgekomen en dat je al "in real life" met de apen aan het werk bent!
    Het klinkt allemaal super spannend en leuk.

    Ik kan niet wachten tot je volgende verhalen en ik wens je nog heel veel leuke belevenissen daar!

    liefs, ook van Emil
    Marije

  • 12 Augustus 2012 - 21:11

    Anne:

    Hee Joyce!

    Wat een fijn om te lezen dat het goed gaat! Het lijkt ons echt superleuk! Wij waren even internetloos op vakantie, maar papa heeft ons helemaal op de hoogte gehouden. We kijken al uit naar je volgende bericht. Goed op jezelf passen.

    Zoen, Kevin en Anne en een hele dikke knuffel van ons kleine aapje Lies (ze heeft nu een tand;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 01 Aug. 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 9610

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

06 Augustus 2012 - 15 September 2012

Bolivia

Landen bezocht: